Koniec roku zbliża się wielkimi krokami, a to oznacza, że specjaliści z zaczęli już przygotowywać prognozy na kolejny rok w różnorakich branżach. W związku z tym my również postanowiliśmy pójść tym tropem i przygotowaliśmy 5 najgorętszych marketingowych trendów na rok 2019. Sprawdźcie je sami!
Koniec roku zbliża się wielkimi krokami, więc uznaliśmy, że nie ma na co czekać i czas przyjrzeć się prognozom marketingowym na przyszły rok. Oto, co udało nam się ustalić.
1. Digital marketing – postaw na omnichannel
Digital marketing ulega dynamicznym transformacjom. Jest to spowodowane zmianami wymuszonymi przez nowe technologie. Obecnie prym wiedzie nastawienie na klienta i komunikację z nim. Natomiast komunikacja ta będzie odbywała się wielokanałowo. Oznacza to, że wiele firm będzie musiało zainwestować w narzędzia omnichannel.
Omnichannel służy integracji wielu kanałów komunikacji, takich jak: telefon, chat, email. sms, formularze www. Oznacza to, że digital marketing zmierza obecnie bardziej w stronę omnichannel marketingu.
Omnichannel zaś zastępuje coraz częściej multichannel, czyli dosłownie mówiąc komunikacje wielokanałową. Jaka jest różnica między tymi pojęciami? teoretycznie rzecz biorąc chodzi tu o niuans, ale znaczący. Oba podejścia opierają się bowiem na używaniu wielu kanałów komunikacji, lecz omnichannel charakteryzuje się nastawieniem na doświadczenie klienta i tym samym odpowiednią organizacją komunikacji wielokanałowej, związaną także z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi.
Na ten moment omnichannel staje się niezbędny w komunikacji z klientami i ich obsłudze. Ta zaś coraz częściej staje się elementem marketingu, stopniowo wchodząc w fuzję z marketingiem digitalowym.
2. Digital experience
Responsywne strony www to już nic nowego. W 2019 roku będziemy już jednak zmierzać w stronę personalizacji i szybkości. W związku z tym coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie automatyzacji kontaktu z użytkownikami mobilnymi, czyli na tzw. chatboty. Nie jest to jednak żadna innowacja. Nowością ma być dążenie do ich coraz większego uczłowieczenia.
Mimo, że 75% respondentów deklaruje, że chce umieć rozróżnić między chatbotem a człowiekiem, możliwość wytworzenia emocjonalnej więzi gwarantuje większe zaangażowanie i tym samym lepsze doświadczenie klienta. Dodatkowo boty są w stanie zapewnić obsługę w trybie 24/7, odpowiadając na pytania w każdym terminie i nie każąc konsumentowi czekać długo na odpowiedź.
Nowe technologie wpływają więc pozytywnie na obsługę klienta i tym samym są w stanie zwiększyć konwersję z urządzeń mobilnych o 31%, dzięki zastosowaniu PWA. Z kolei 1,71 razy szybsza strona zapewnia 32% większą klikalność z ruchu organicznego oraz wzrost wyświetleń o wysokości 15% na wizytę. Stronę ASDA zaś na smartfonie odwiedza aż 65% Internautów (wedle George at ASDA boosted site speed and advanced customer engagement with PWAs and AMPs).
3. Social media
Wedle najnowszych statystyk wzrasta liczba użytkowników social media t.j.: Facebooka, Instagrama czy Snapchata (wedle Communications Market Review)
-
Facebook – najmniej dynamiczny rozwój w większości grup wiekowych poza użytkownikami w przedziale wiekowym 55+, która jest obecnie największą wśród użytkowników.
-
Instagram – wzrost użytkowników we wszystkich grupach wiekowych, w tym największy w przedziale 25 – 34, następnie 18 – 24.
-
Snapchat – Największy wzrost użytkowników w grupie wiekowej 25 – 34, który wyraźnie wskazuje, że nie jest to medium, jak może się wciąż stereotypowo uważać, dla nastolatków.
Możemy oczekiwać, że w nadchodzącym roku Instagram będzie odnotowywał dalszy wzrost, także w związku z lepszym systemem reklamowym. Wedle Raportu przygotowanego dla agencji Merkle reklamy na Facebooku odnotowały 40% wzrost, w czasie gdy na Instarramie 177% w tym samym okresie.
Jeżeli zaś chodzi o Facebooka wzrasta liczba użytkowników Massengera, co rodzi kolejną szansę dla tego medium. Statystyki są obiecujące: 1.3 miliarda użytkowników miesięcznie, 8 miliardów wiadomości wymienianych między ludźmi a organizacjami miesięcznie, 78% użytkowników na smartphonach miesięcznie.
4. B2B
Dla marketerów działających na rynku B2B nie przewiduje się zaskoczeń. Wciąż wzrasta znaczenie LinkedIn, choć jego przejęcie w 2016 roku przez firmę Microsoft utrudnia prognozę jak platforma podzieli rekrutację i system reklamowy. Mimo ostatni raport Q2 2018 wskazuje wzrost dochodów na poziomie 37%, 41% więcej sesji oraz 562 milionów użytkowników w ponad 200 krajach.
Jeżeli chodzi o Twittera, to choć wielu nie wróży dobrze temu medium, prognozy nie pozostawiają wątpliwości, że wciąż pozostanie on znaczący dla rynku B2B (jak i B2C). Raport Q2 2018 pokazuje wzrost aktywności użytkowników o 11% oraz stały wzrost dochodów o 24% rocznie
5. Content Marketing
Content marketing rozwija się coraz dynamiczniej i na dobre zagościł na marketingowych salonach. Wedle Raportu Content Marketing Institute wychodzi jednak na to, że w trendach tego sektora marketingu niewiele się zmieni. Podstawowe kierunki to:
-
lepsza strategia ujmująca bardziej całościowo wpływanie na wzrost zaangażowania oraz komercyjne cele zdobywania leadów i sprzedaży,
-
zwrócenie uwagi na jakość treści, dostosowaną do użytkowników,
-
większe inwestycje,
-
lepsze narzędzia do pomiaru efektywności contentu.
Źródła:
8 business-critical digital marketing trends for 2019
Conversational design is the future of forging great customer relationships