Sharing is caring!

Współczynnik konwersji to procent ze wszystkich odbiorców, odwiedzających Twoją stronę, którzy przechodzą na wybrany cel, tj. dokonują konwersji. Współczynnik ten jest istotny w mierzeniu oczekiwań Twoich klientów i powinien być podstawową miarą każdej strategii marketingowej.

Współczynnik konwersji (ang. conversion rate) jest zatem istotny w planowaniu kampanii, działaniach sprzedażowych oraz codziennej analizie statystyk strony. Jakie jednak jest jego dokładne znaczenia i jak go mierzyć?

 

O konwersji słów kilka

Zanim przejdziemy do omówienia współczynnika konwersji zacznijmy od wzięcia na warsztat terminu “konwersja”. Słowo to funkcjonuje w wielu dziedzinach i w telegraficznym skrócie oznacza “zmianę/przekształcenie” (wedle Słownika PWN). W marketingu jednak dużo lepszym synonimem byłoby słowo “przejście”.

Konwersja w marketingu jest rozumiana przede wszystkim jako czynność wykonywana przez odwiedzającego stronę internetową, przekładająca się na cel, który założył sobie właściciel strony. Inaczej mówiąc konwersją w marketingu internetowym nazywamy działania odbiorcy, będące oczekiwaną reakcją na akcję ze strony reklamodawców/autorów. Konwersja dotyczy przekierowań z reklamy, np. na stronę www, ale także przejść na samej stronie www czy w mediach społecznościowych.

 

Jakie to ma znaczenie?

Konwersja jest podstawową kwestią wszystkich działań marketingowych, mających miejsce w Internecie. Jej cele mogą być różne. Zaliczają się do nich np.:

 

  • przejście na daną stronę www,
  • dokonanie zakupu,
  • rejestracja,
  • jak najdłuższe pozostanie na stronie www,
  • wypełnienie formularza z danymi kontaktowymi,
  • zapisanie się do newslettera,
  • kliknięcie w baner reklamowy,
  • obejrzenie wideo
  • pobranie pliku,
  • i wiele innych.

 

Bez względu na to, co uczynimy celem konwersji, powinno to być jasno określone. Często im węziej, tym lepiej. Tym samym jako konwersję możemy ustawić nie tyle dokonanie zakupu, co np. dokonanie zakupu za min, 200 zł. Natomiast wskaźnik konwersji daje nam informacje na temat efektywności naszej strony www. Pokazuje on jaki procent odwiedzających zrealizował cel konwersji.

 

Czym jest dobry współczynnik konwersji?

Dobry współczynnik konwersji to określony procent oczekiwanych działań, które zostały wykonane przez odbiorców. By go wyliczyć należy podzielić owe działania przez liczbę wszystkich odbiorców. Oznacza to np., że jeżeli celem konwersji jest dokonanie zakupu, to współczynnik wyliczamy dzieląc osoby, które zakupu dokonały przez liczbę wszystkich osób, które weszły na stronę internetową przedmiotu.

Jeżeli zaś promujemy dany artykuł, to konwersją jest przejście na stronę www z artykułem. Ilość osób, które to wykonały dzielimy więc przez wszystkich odbiorców, którzy zobaczyli naszą reklamę.

Po czym zaś poznamy, że współczynnik konwersji jest wysoki? Pytanie wydaje się banalne, ale odpowiedź na nie wcale nie jest oczywista. Może się ona bowiem różnić w zależności od ustawionego celu, a ponadto przyjmuje się, że konwersja na poziomie 10% jest już bardzo wysoka (wśród masowych działań często jest to jeszcze mniej). Dlatego przy obliczaniu współczynnika konwersji warto brać pod uwagę wiele czynników.

Najprościej wyliczyć konwersję dzieląc liczbę akcji, np. zakupu, przez liczbę wszystkich działań, jak np. kliknięć i pomnożyć to przez 100%. Wyjedzie nam wtedy współczynnik ogólnej konwersji, której celem był zakup. W związku z ty, by obliczyć konwersję, uwzględniając kilka jej celów można posłużyć się wzorem wymyślonym przez firmę Marketing Experiments

C = 4M + 3V + 2 * (I-F) – 2A

 

Wyjaśnienie symboli:

C  prawdopodobieństwo uzyskania konwersji,
M – motywacja do zakupu potencjalnego klienta,
V – jakość przekazania oferty,
I – bodźce zachęcające do zakupu,
F – opór i bariera psychologiczna,
A – poziom obawy przed procesem konwersyjnym.

W ten sposób można uwzględnić czynniki, które mogą mieć wpływ na konwersję.

 

Optymalizacja współczynnika konwersji

Wiesz już, że dobry współczynnik konwersji ma realny wpływ na wzrost dochodów. Wiesz też jak go mierzyć. Pozostaje więc jedynie kwestia jak go zwiększyć? A to będzie dla Ciebie kwestią kluczową, jeżeli chcesz, by działania marketingowe przyniosły efekt.

Przede wszystkim, by zwiększyć współczynnik konwersji należy zacząć od dobrej analizy ruchu na stronie www. W tym celu trzeba zatroszczyć się o program do mierzenia statystyk. Najbardziej popularnym jest rzecz jasna Google Analytics, który być może nie jest najlepszym narzędziem, ale z pewnością najbardziej powszechnym, co daje pewną miarodajność jego statystyk.

Choć konwersję są różne, powinniśmy zacząć od analizy ruchu na naszej stronie www i jakie podstrony odwiedzają jej użytkownicy. By to sprawdzić wybieramy w Analytics zakładkę Zachowanie -> Zawartość witryny -> Strony docelowe. W ten sposób zobaczymy, na jakie strony wchodzą Internauci i możemy sprawdzić, jakie jest źródło, z którego “przybywają”. W tym celu klikamy w konkretną podstronę i wybieramy Wymiar dodatkowy -> Pełna strona odsyłająca.

Kolejna opcją jest sprawdzenie wewnętrznego ruchu na stronie. Jeżeli chcemy sprawdzić, czy odbiorcy podążają za naszymi przekierowaniami musimy wybrać sekcję Wszystkie strony lub Analiza treści. Tam możemy poszukać konkretnego adresu url bądź poszukać go w wyszukiwarce. Następnie, klikając w link ustawmy Wymiar dodatkowy “Druga strona”, co pokaże nam listę konwersji wewnątrz strony www.

Jednak analiza to nie wszystko. By zwiększyć współczynnik konwersji musimy także zadbać o dobre przygotowanie naszej oferty. Po pierwsze, dobierzmy więc odpowiednią treść, poznając potrzeby naszych klientów i trafnie definiując nasze produkty/usługi.  Nie zapomnijmy o zwrotach call to action, czyli wezwaniach do działania typu: “sprawdź ofertę”, “wygeneruj więcej leadów”, “przeczytaj artykuł”.

Ponadto zadbajmy o odpowiednią wizualizację oferty. Zwróćmy więc uwagę na:

  • dobrze wyeksponowany nagłówek,
  • buttony o wyrazistym kolorze,
  • obrazy dobrej jakości,
  • responsywne strony www (by wyglądały dobrze na komórce),

Pond to zadbajmy też o prostą drogę kontaktu. Zastosujmy komunikację wielokanałową, którą umożliwi klientom kontakt za pomocą telefonu, chatu, emaila czy formularza www.

 


 

Źródła:

https://mediaclick.pl/optymalizacja-wspolczynnika-konwersji-cr-ang-ang-conversion-rate/  

https://www.wordstream.com/conversion-rate

https://marketingdlaludzi.pl/wspolczynnik-konwersji-w-e-commerce-analiza-w-kierunku-wzrostu/

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
shares